NIEZAPOMNIANA DWUDNIOWA WYCIECZKA DO PRAGI

W ROKU SZKOLNYM 2017/2018

maj 31, 2018 | W ROKU SZKOLNYM 2017/2018

20180529 30 wycieczka dwudniowa do pragi sam 0068 1000

Zwiedziliśmy już wspólnie na wycieczkach szkolnych wiele pięknych miejsc w naszym kraju, tym razem jednak postanowiliśmy przekroczyć jego granicę i udać się do stolicy i największego miasta Czech- cudownej Pragi.

Wycieczka odbyła się w dniach 29 i 30 maja. Uczestniczyła w niej spora, bo aż 45-osobowa grupa uczniów klas: IV, V, VI, VII, II gim. i III gim. pod opieką kierownika wycieczki- P. Marty Pawlik- Włudyki oraz dyrektora szkoły- P. Grzegorza Kierońskiego i P. Eweliny Koniuszy.

Wyjechaliśmy wczesnym rankiem o godzinie 5.00. Po ośmiogodzinnej podróży dotarliśmy na miejsce i rozpoczęliśmy zwiedzanie w towarzystwie niesamowitego przewodnika. Pierwszego dnia mogliśmy podziwiać najstarszy i najbardziej rozpoznawalny most w stolicy Czech- Most Karola, z którego roztacza się przepiękny widok na Wełtawę.  Kolejną atrakcją była 65-metrowa Brama Prochowa na Starym Mieście, jeden z głównych symboli Pragi, który swój obecny kształt zawdzięcza XIX-wiecznej rekonstrukcji przeprowadzonej przez Josefa Mockera. Niesamowite wrażenie wywarł na nas zegar astronomiczny „Orloj” umieszczony na południowej ścianie Ratusza. Już od 600 lat jest zaliczany do najcenniejszych skarbów miasta, bowiem do dziś zachwycamy się procesją apostołów, ruchomymi rzeźbami i przedstawianiem czasu tak, jak żaden inny przyrząd na świecie tego nie potrafi. Zwiedziliśmy też przepiękny gotycki kościół Marii Panny Przed Tynem. Odbyliśmy spacer Dzielnicą Żydowską, która mieści się   na niewielkim terenie, między Wełtawą a Starym Miastem. Podczas spaceru wstąpiliśmy do Synagogi Jubileuszowej zbudowanej w 1906 roku, przy ulicy Jerozolimskiej w Nowym Mieście, według projektu Wilhelma Stiassnego w mieszanym stylu secesji oraz stylu mauretańskiego, z domieszkami sztuki islamskiej. Mężczyźni wchodząc do synagogi, nakryli głowy wypożyczonymi kipami. Na uwagę zasługuje poruszająca historia praskich Żydów, ich architektura, tradycje, zwyczaje i dzieje – jedne z najtragiczniejszych XX wieku. Piękny i godny zwiedzenia jest też znajdujący się w centrum Pragi- Plac Wacława.

Pełni wrażeń i trochę zmęczeni zakończyliśmy pierwszy dzień zwiedzania i udaliśmy się do trzygwiazdkowego hotelu „Branik”, gdzie w miłej atmosferze spędziliśmy wieczór i noc.

20180529 30 wycieczka dwudniowa do pragi sam 0277 1000

Drugiego dnia miał miejsce dalszy ciąg podziwiania uroków Pragi. Byliśmy w Hradczanach- ogromnym kompleksie zamkowo- pałacowym, który znajduje się na wzgórzu nad Wełtawą. W skład kompleksu wchodzi piękna Katedra Świętego Wita (przeraziła nas ogromna kolejka, ale posuwała się dość szybko, więc po chwili byliśmy w środku), Bazylika Świętego Jerzego, cudowne tarasy widokowe, muzeum i ogrody. O godzinie 12.00 poszliśmy obserwować zmianę warty na Zamku Praskim. Na ten pomysł wpadł już tłum ludzi, ale udało nam się znaleźć miejsce przy jednej z krat. Dwa regimenty, które uczestniczą w tej zmianie warty, przekazują sobie nawzajem sztandar Prezydenta Republiki Czeskiej. Zmiana warty jest bardzo teatralna, towarzyszy jej niezwykła choreografia i muzyka skomponowana przez…rockowego kompozytora Michała Kocaba. Wszystko to jest bardzo czeskie i sporo różni się od znanych nam z Polski rozmaitych ceremonii. Zwiedziliśmy również dzielnicę Małej Strany, gdzie są urocze placyki i uliczki. Byliśmy w pałacu Biskupim, Pałacu Sternbergów, Klasztorze na Strahovie…

Podczas tej wycieczki zwiedziliśmy niesamowitą ilość miejsc, zabytków, budowli, nie sposób to opisać. Niektóre nas zaskoczyły, np. jedna z najwęższych uliczek świata, tak wąska, że w zimie, człowiek ubrany w kilka warstw swetrów i kurtkę, miałby problem, żeby się przez nią przecisnąć! Vinárna Čertovka znajduje się w Pradze i liczy sobie około 50 cm szerokości. Niektóre zauroczyły, niektóre na zawsze zostaną w pamięci. Poznaliśmy historię miasta, różne ciekawostki, np. tę, że Praga jest państwem chrześcijańskim, jednak obecnie jest jednym z najbardziej zlaicyzowanych państw na świecie. Paradoksalne jest to, że choć w całej Pradze znajduje się kilkaset kościołów ewangelickich, chrześcijańskich, żydowskich a także islamskich, to prawie sześćdziesiąt procent czeskiego społeczeństwa to ateiści. Czeskie dania są mieszanką kuchni austriackiej, niemieckiej, węgierskiej i polskiej. W Pradze, obok popularnych wśród młodych ludzi fast – foodów znajdują się tanie bary z tradycyjnym czeskim jedzeniem. W menu znajdziemy dużo tłustych, mięsnych, ciężkostrawnych potraw, takich jak gulasz, knedliki, ser w cieście, zupa pomidorowa czy placki ziemniaczane. Mieliśmy okazję spróbować kuchni czeskiej i nie wszystkim ona przypadła do gustu.

20180529 30 wycieczka dwudniowa do pragi sam 0713 1000

Wycieczki do miasta setek wież, wpisanego na listę UNESCO i jednego z najpiękniejszych na świecie na pewno nie zapomnimy. Wyjazd dostarczył nam wielu niesamowitych wrażeń. Złożyło się na to wiele czynników: niepowtarzalne walory turystyczne miasta, jego magiczna i urzekająca atmosfera, wspaniały przewodnik z ogromną wiedzą i niesamowitym poczuciem humoru, wymarzona (zamówiona przez kierownika wycieczki) pogoda i przede wszystkim kompetentne Biuro Podróży „Niedźwiadek”, któremu po raz pierwszy powierzyliśmy organizację wycieczki, a które spisało się na medal i z którym na pewno nastąpi ciąg dalszy współpracy. Z niecierpliwością czekamy na kolejną tak udaną wycieczkę…

Zobacz więcej

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.