Gry komputerowe, mobilne i konsolowe to nieodłączna część codzienności wielu uczniów. Cyfrowa rozrywka potrafi uczyć, rozwijać kreatywność i sprawiać mnóstwo frajdy – ale, jak każda aktywność online, wiąże się też z pewnymi zagrożeniami. Jak więc grać z głową, świadomie i bezpiecznie?
Uczniowie klas 4, 5, 7 i 8 Szkoły Podstawowej w Siemiechowie wzięli udział w e-learningowym kursie „Bezpiecznie w grach cyfrowych”, podczas którego zdobyli wiedzę z zakresu cyfrowego bezpieczeństwa i świadomego korzystania z gier.
Po ukończeniu kursu każdy uczestnik otrzymał certyfikat potwierdzający udział w szkoleniu, a uczniowie, którzy pomyślnie zaliczyli test końcowy (minimum 70% poprawnych odpowiedzi), uzyskali imienny certyfikat „Bezpiecznie w grach cyfrowych”.
Czego nauczyli się uczniowie?
Podczas kursu poruszone zostały kluczowe zagadnienia związane z cyfrowym światem gier:
• Jakie zagrożenia mogą kryć się w grach cyfrowych?
• Czym są symptomy problemowego grania i jak je rozpoznać?
• Co oznaczają oznaczenia wiekowe (ratingi) gier i aplikacji?
• Jak zrozumieć pojęcia takie jak: AAA (Triple-A), Cheaty, DDoS, Gry MMORPG, Lootboxy, Malware, Mody, Pay-to-win, Trash talk?
• Jak dbać o równowagę między grą a życiem offline oraz wspierać zdrowe nawyki cyfrowe?
Uczniowie poznali także platformę e-learningową Bezpieczni w sieci (https://bezpieczniwsieci.edu.pl/) – to projekt edukacyjny skierowany do nauczycieli oraz uczniów starszych klas szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Jego celem jest rozwijanie kompetencji cyfrowych oraz promowanie bezpiecznych zachowań w sieci. Projekt realizuje NASK – Państwowy Instytut Badawczy w ramach programu Ogólnopolska Sieć Edukacyjna.
Zajęcia prowadził nauczyciel Robert Kraj, certyfikowany trener IT, który przedstawił uczniom również inne wartościowe kursy online, m.in. z zakresu:
• Cyberbezpieczeństwa
• Algorytmiki i programowania
• Edukacji medialnej
• Multimediów, grafiki i technologii internetowych
• Sztucznej inteligencji
• Szachów
Kursy te zawierają różnorodne materiały: wykłady wideo, filmy instruktażowe, prezentacje, interaktywne ćwiczenia oraz dodatkowe „pigułki wiedzy”. Nie są ograniczone czasowo i każdy kończy się testem, po którego zaliczeniu można uzyskać imienny certyfikat potwierdzający zdobyte umiejętności.
Uczestnictwo w kursie „Bezpiecznie w grach cyfrowych” to dla naszych uczniów nie tylko okazja do poznania cyfrowego świata od strony bezpieczeństwa, ale także ważny krok w kierunku świadomego, zdrowego i odpowiedzialnego korzystania z technologii.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom oraz nauczycielowi za zaangażowanie! 💻🌐🎓
Robert Kraj